Hoppa till huvudinnehåll

Kranmärkt

Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten. Genom kranmärkningen visar man att man tar ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten.

En kranmärkt verksamhet innebär att arbetsplatsen, möten och externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten. Kranmärkningen är kostnadsfri och bygger på era egna uppgifter. Vi kommer inte att kontrollera att ni lever upp till märkningen.

 Tips för kranmärkta verksamheter

Det är enkelt att vara en kranmärkt verksamhet och att bli en ambassadör för Kranmärkt. Här är våra bästa tips för hur du kan göra.

  • Engagera kollegorna. Berätta om Kranmärkt på intranätet så att medarbetarna kan vara stolta över att vara en del av ert miljöengagemang. Dessutom kan det inspirera de eventuella avdelningar och delar av verksamheten som inte är kranmärkta att bli det.
  • Investera i fina karaffer att servera kranvattnet i.
  • Dela ut återanvändningsbara flaskor som kan fyllas på med kranvatten.
  • Vill ni ha bubblor? Satsa på en kolsyremaskin – pengar du snabbt tjänar in på att inte köpa flaskvatten.
  • Smaksätt kranvattnet – lägg i några skivor citron, apelsin, gurka, vattenmelon, jordgubbe eller färska örter som mynta eller citronmeliss.

Exempel på kranmärkta verksamheter

Varje år kranmärker sig mängder av verksamheter. Här är några av de senaste tillskotten.

Junior-VM i ishockey

Under U18-VM 2019 bryts en lång tradition av att servera flaskvatten under turneringen. Traditionen är så stark att de fick skicka in vattenprover för att visa att vattnet håller en god kvalitet.  Insatsen spar minst 20 000 flaskor.

Bosch Rexeroth Mellansel

Bosch Rexroth Mellansel, en av de största arbetsgivarna i Örnsköldsvik, vill visa att de tar ansvar för miljön. De tycker att kranvatten framför förpackat vatten är en enkel insats för minska förpackningar, avfall, transporter och utsläpp.

Radisson Blu Hotel Uppsala

Radisson Blu Hotel Uppsala har under våren kranmärkt hela verksamheten. Istället för att sälja flaskvatten i minibar, restaurang och konferens erbjuder de nu hemfiltrerat vatten - kolsyrat och stilla – kostnadsfritt.

Weeping Willow gör en kranmärkt turné

Det svenska bandet Weeping Willow har kranmärkt sin turnéverksamhet. Det innebär att de fyller sina egna vattenflaskor direkt från kranen.

Du hittar alla kranmärkta verksamheter på kranmarkt.se

Sprid budskapet vidare

Vi hoppas såklart även att ni vill vara kranvattenambassadörer och sprida budskapet på olika sätt. Förslag på hur ni kan sprida det vidare är

  • mejlsignaturer
  • nyhetsbrev
  • webbplatsen
  • sociala medier
  • event
  • utbildningar
  • konferenser
  • intranät
  • kravställning till leverantörer
  • hållbarhetsredovisning
  • pressmeddelande

Ett bra sätt att marknadsföra sig är att skicka ut ett pressmeddelande eller meddelande i sociala medier i anslutning till Världsvattendagen den 22 mars. Du hittar ett förslag till pressmeddelande bland kampanjmaterialet här på sidan.

Vi sprider gärna era goda exempel. Använd #kranmärkt och @svensktvatten så hittar vi er.

Kampanjmaterial

Allt kampanjmaterial finns i vår mediabank. Kontakta sofia.barre@svensktvatten.se om du behöver inloggningsuppgifter eller har frågor.