-
Medlemsstöd
Medlemsstöd
Dricksvattenteknik
VA-infrastruktur
Avlopp och miljö
Klimat och hållbarhet
Säkerhet och beredskap
Kommunikation och samverkan
Organisation och styrning
-
Utbildning & konferens
-
Forskning
-
Nätverk & medlemskap
-
Om oss
Om konceptet
För att underlätta kommunikationen kring hållbar vattenanvändning, i linje med kraven i Agenda 2030 och dricksvattendirektivet, har vi tagit fram ett nationellt kommunikationskoncept.
Under de senaste åren har allt fler kommuner fått problem med vattenbrist, eller har nått maxkapacitet, när invånarna vattnar gräsmattor och fyller pooler under varma dagar. Klimatförändringar och befolkningsökning gör att vi alla måste använda vatten på ett hållbart sätt.
VA-organisationernas arbete med klimatfrågor styrs av nationella och globala krav, till exempel Agenda 2030, samt även av dricksvattendirektivet. Där fastslås att VA-organisationerna ska ge råd till konsumenterna om hur vattenförbrukningen kan minskas och om hur vatten kan användas på ett ansvarsfullt sätt. Konceptet som tagits fram, och som utgår från hållbarhetsfrågan (Agenda 2030), syftar till att skapa beteendeförändring kring vatten året runt.
Tre nivåer av budskap
Vi har tagit fram budskap och material tänkta att fungera i en rad situationer. Materialet är utformat för att samverka i olika kanaler, både digitalt och i print, och med en tänkt kommun som avsändare. Konceptet består av tre delar, där budskapen samexisterar och förstärker varandra:
- Ur den stora berättelsen
Vattenbrist är en av klimatförändringarnas mest påtagliga konsekvenser. Samtidigt behandlar vi i Sverige vatten som en självklarhet; det kommer ju hela tiden nytt ur kranen. För att vi ska klara framtidens klimatutmaningar behöver vi alla övergå till en hållbar vattenanvändning. Utgångspunkten är budskapet "Det är bara vatten. Det allra viktigaste vi har." - De vardagliga tipsen
I nästa steg blir vi mer konkreta och leder in mottagaren på konkreta spartips. Tonvikten ligger på positiva anslag istället för förbud. - Det kritiska läget
För det allvarliga och kritiska läget skärper vi tonen och färgerna signalerar att det är allvar: Nu räknas varje droppe.
Materialet
Grundtanken med materialet är att förenkla kommunikationen om hållbar vattenanvändning för VA-organisationer och kommuner. De som köper in sig står som avsändare av budskapet och materialet kan anpassas med egen logotyp.
Materialet är utformat för att skapa en enhetlig känsla, oavsett vilken kommun eller VA-organisation som är avsändare. För dig som redan är med i konceptet finns svar på de flesta frågor i användarmanualen som ligger i mediebanken.
För den organisation som vill gå med, gäller följande:
- Ni får tillgång till ett gediget material av bilder, copytexter och filmer. Det finns även råmaterial, som bilder anpassade för tryck och sociala medier samt filmer.
- Om ni vill anpassa råmaterialet till andra format eller med den egna logotypen, står det er fritt och detta görs till egen kostnad.
- Materialet kan användas under hela året för att öka kunskapen om vattnets värde och hur vattnet kan användas hållbart.
- Vi har även tagit fram ett årshjul med bild- och textförslag för inlägg på sociala medier.
- Det finns också material som kan användas för att snabbt kommunicera kritiska lägen och vattenbrist.
FAQ gällande konceptet
- Vilket stöd finns när min organisation lanserar konceptet?
Utöver själva materialet som ligger i mediebanken finns en
användarmanual (finns i mediebanken för dem som deltar), fakta om vattenförbrukning, texter att använda internt, som på det egna intranätet, samt en enkel ppt-mall för presentation till VA-organisation, ledning, styrelse/nämnd. - Vem är avsändare?
Det är ni som är användare. Det ska enkelt gå att anpassa materialet efter respektive organisations behov, med till exempel egen logotyp. Materialet är anpassat för olika kanaler som sociala medier, tryck och film. För att anpassa materialet till eventuella udda format och egen logotyp tillkommer det kostnader – om inte den kompetensen finns internt. - Kommer konceptet innehålla hållbarhetsbudskap kopplade till framtid, utveckling och investering?
Tanken är att nedersta nivån i pyramiden, hållbar vattenanvändning, ska kunna ta upp de budskapen. I nivå 2 och 3, spara vatten och bevattningsförbud, är fokus på vad man kan eller ska göra själv i sitt hushåll.
- Kan företag, utanför kommuner, kommunala VA-organisationer, fastighetsbolag och myndigheter, köpa in sig i konceptet och använda sin egen logga på materialet?
Materialet är endast avsett att användas av kommuner och kommunala VA-organisationer, men alla kommunala verksamheter som exempelvis skolor och bostadsbolag är välkomna att använda materialet för att kommunicera hållbar vattenanvändning. Om du är fastighetsägare och vill använda dig av materialet kontaktar du din lokala VA-organisation och hjälper dem att sprida deras budskap. Däremot kan du inte köpa in dig i och använda din egen logga på materialet. - Är tanken att alla kör kampanj samtidigt?
Hållbar vattenanvändning är ingen tillfällig kampanj utan ett branschgemensamt kommunikationskoncept tänkt att användas under lång tid framöver. Varje VA-organisation och kommun kan dock använda materialet när det passar. - Vad heter Facebook-gruppen för vattenkommunikatörer?
Gruppen heter Vattenkommunikatörer i Sverige. Gå gärna med!
Arbetsgruppen
Om arbetsgruppen
Arbetet är en del av de branschgemensamma kommunikationskoncepten, där Svenskt Vattens medlemmar samarbetar med kommunikation kring prioriterade frågor. Kommunikationskonceptet för ”Hållbar vattenanvändning” har tagits fram av en arbetsgrupp med kommunikatörer från olika VA-organisationer och beställaren är Svenskt Vattens kommunikationskommitté. Materialet har faktagranskats av experter från bland annat Svenskt Vatten och revideras vid behov.
Kontakt
Vid frågor kontakta Svenskt Vatten: kommunikation@svensktvatten.se
Tidigare arbetsgrupp:
- Marie Nordkvist, Sydvatten
- Sandra Nordström, Sydvatten
- Cecilia Hobbs, Norrvatten
- Jonathan Sohl, Uppsala vatten
För dig som är med
Här har vi samlat information om hur de branschgemensamma kommunikationskoncepten går till: hur du använder materialet, internkommunikation, FAQ om vår mediabank med mera.
För dig som är medVill din organisation också vara med?
Vi vill att så många som möjligt ska vara med i våra branschgemensamma kommunikationskoncept och därför bygger avgiften på att alla betalar utifrån förutsättning. I årsavgiften, anpassad efter VA-organisationens storlek, får du tillgång till alla koncept.
Mer information om deltagandeBudskapsplattform
Den stora berättelsen om vattnet
Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.