Ordnandet och driften av en allmän anläggning (10–15 §§)

Vattentjänstlagen innehåller en ett antal krav om hur den allmänna VA-anläggningen ska ordnas och drivas för att behoven för att behovet av vattenförsörjning och avlopp ska kunna tillgodoses.

En allmän VA-anläggning ska ordnas och drivas så att den uppfyller de krav som kan ställas utifrån miljö- och hälsoskyddssynpunkt. I driften ska hänsyn också tas till en god hushållning av naturresurser. När det är lämpligt bör den också ordnas och drivas för att tillgodose andra allmänna intressen såsom brandbekämpning (10 §). Det innebär att VA-huvudmannen behöver avtala med exempelvis räddningstjänsten om vilka behov de har och vilket pris de ska betala för att få tillgång till den allmänna VA-anläggningen. Det är enbart allmänna (som statens, regionens eller kommunens) intressen som ska beaktas och inte enskilda (privata) intressen. En fastighetsägare kan inte kräva att få en särskild sprinklerservis eller vatten till brandposter inne på en fastighet.

Anläggningen får inte utformas eller anläggas på ett sätt som står i strid med en detaljplan. Den får heller inte försvåra en ändamålsenlig bebyggelse eller lämplig planläggning. Små avvikelser som inte påverkar syftet med planen kan vara acceptabelt (11 §).

För varje fastighet som har rätt till ett visst antal vattentjänster, och där dessa ska levereras eller tas emot i ledningar, ska VA-huvudmannen bestämma en förbindelsepunkt i fastighetens omedelbara närhet. Om det finns särskilda förutsättningar så kan förbindelsepunkten förläggas på annan plats (12 §). En sådan godtagbar förutsättning är om fastigheten ingår i en samfällighet för VA eller är delägare i samfälld mark (se rättsfall nedan). Även oäkta skafttomter där en fastighet har styckats på ett sätt så att den inre fastigheten inte har någon mark vid gatan kan vara skäl till att förbindelsepunkten trots det förläggs i gatan. Punkten är i första hand en juridisk ansvarsgräns mellan den allmänna VA-anläggningen och fastighetens VA-installation. Det behövs inte att det finns någon teknisk anläggning vid punkten såsom servisventil eller spolbrunn men det är inte ovanligt att VA-huvudmannen förlägger dem i förbindelsepunkten. Det finns inget formkrav för hur bestämmandet ska gå till men det är mest lämpligt att skicka det i ett brev. Förbindelsepunkten bestäms genom att VA-huvudmannen lämnar koordinater till den/de ledningar som har anlagts. Innan förbindelsepunkten bestäms så måste VA-huvudmannen hålla ett samråd kring förbindelsepunktens placering. Det innebär att fastighetsägaren ges tillfälle att yttra sig om dess placering. Fastighetsägaren är inte skyldig att yttra sig och det är inte ovanligt att man avstår från att komma med synpunkter. Om det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att ta hänsyn till fastighetsägarens yttrande så bör det beaktas av VA-huvudmannen. Information om förbindelsepunktens läge är avgörande för att avgiftsskyldigheten ska uppstå. 

En allmän anläggning ska förses med de ledningar och andra anordningar som krävs för att den ska fylla sitt ändamål och tillgodose skäliga anspråk på säkerhet (13 §). Det finns inga bindande myndighetskrav på hur anläggningen ska utformas utan här har det i olika avgöranden från domstol godtagits att Svenskt Vattens publikationer ligger till grund för dimensionering och utformning. Huvudmannen är inte ansvarig för vägdiken, rännstensbrunnar, rännstenar och andra ledningar som förbinder rännstensbrunnar med den allmänna anläggningen. De tillhör den som äger den avvattnade marken.

Huvudmannen måste i skälig tid meddela fastighetsägare om planerade vattenavstängningar (13 §). Beroende på vilken bebyggelse som omfattas av avstängningen, hur länge avstängningen ska vara och vilken tid på dygnet som det ska vara avstängt är skälig tid olika. I ett villaområde som får vattnet avstängt någon timme dagtid räcker det kanske med några dagars förvarning. I andra fall där det finns känslig verksamhet kan det krävas att VA-huvudmannen meddelar lång tid innan. Det är också viktigt att det är fastighetsägaren som får meddelandet och inte hyresgäster eller andra personer som vistas på fastigheten. Det är inget som hindrar att meddelandet når fler än fastighetsägarna men det är just fastighetsägarna som omfattas av meddelandeskyldigheten. Om huvudmannen missar detta och det uppstår skador på grund av missen så kan det finnas skäl för skadestånd.

Det är möjligt för VA-huvudmannen att upplåta åt annan part att helt eller delvis sköta driften av den allmänna VA-anläggningen (15 §). Om det sker så har VA-huvudmannen och kommunen fortfarande kvar sitt juridiska ansvar enligt vattentjänstlagen.

Frågor och svar

Enbart kommun, kommunalt bolag eller kommunalförbund kan äga en allmän VA-anläggning och därmed vara huvudman för den.


Förbindelsepunkten ska ligga i fastighetens omedelbara närhet, vilket i princip innebär strax utanför fastighetsgränsen, om det inte finns särskilda skäl för annan placering, exempelvis oäkta skafttomt och gemensamhetsanläggning. Många kommuner har valt att låta den vara belägen 0,5 meter utanför fastighetsgränsen.


Huvudmannen ska bestämma var förbindelsepunkten ska vara belägen efter samråd med fastighetsägaren. Detta samråd syftar till att höra var fastighetsägaren anser att det är lämpligt att förbindelsepunkten förläggs för att huvudmannen ska kunna ta hänsyn till detta i fall där det är möjligt. I slutändan är det huvudmannen som bestämmer var förbindelsepunkten ska förläggas.


Det är inte huvudmannens ansvar att hantera rännstensbrunnar, vägdiken eller andra dagvattenanordningar som behövs för allmän platsmarks dagvattenavledning. Huvudmannen är endast ansvarig att ta emot vattnet (exempelvis genom en vertikal ledning) från dessa. Allmän platsmarkhållaren ansvarar själv för sin anläggning som är förbunden till det allmänna nätet.


Det ska ske i skälig tid innan. Det är helt beroende av hur omfattande vattenavstängningen är i tid och hur många som drabbas av den. Huvudmannens skyldighet att meddela i skälig tid om vattenavstängningen gäller till fastighetsägaren och inte hyresgästerna. Har en fastighetsägare hyresgäster, är det fastighetsägarens ansvar att informera dessa. Det måste också finnas tid för fastighetsägarna att reagera ifall det skulle finnas särskilda omständigheter som måste beaktas vid avstängningen av vattentillförseln, exempelvis om det skulle vara fara för någons liv eller hälsa. Skälig tid är således kopplat till vilka som drabbas och om en fastighetsägare behöver tid på sig att informera sina hyresgäster. Om inte en fastighetsägare meddelas i skälig tid och fastighetsägaren lider skada på grund av detta, kan huvudmannen bli skadeståndsskyldig.