-
Våra sakområden
Våra sakområden
Dricksvatten
VA-infrastruktur
Avlopp och miljö
Klimat och hållbarhet
Säkerhet och beredskap
Kommunikation och samverkan
Organisation och styrning
VA-statistik och rapporter
-
Utbildning & konferens
-
Forskning
-
Nätverk & medlemskap
-
Om oss
Ny vägledning gällande information till allmänheten enligt dricksvattendirektivet
Livsmedelsverket har nu publicerat ny vägledning som klargör hur dricksvattenleverantörer ska informera allmänheten om dricksvattnets kvalitet. Vägledningen är ett stöd för att leva upp till kraven i de uppdaterade dricksvattenföreskrifterna. Då vi tidigare uppmanat våra medlemmar att invänta vägledning från myndigheten vill vi nu tipsa om att ta del av den. Utöver vägledningen håller Livsmedelsverket även ett webbinarium den 16 juni där det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor.
Ett centralt syfte med dricksvattendirektivet är att stärka transparensen och göra det enklare för allmänheten att få tillgång till information om sitt dricksvatten – både i normalläge och vid avvikelser. För Svenskt Vattens medlemmar innebär det att kraven på kommunikationen med kunder har skärpts. Det handlar både om vilken information som ska ges, när den ska ges och hur den ska tillgängliggöras. Den nya vägledningen från Livsmedelsverket, publicerad den 23 maj, förtydligar nu vad som förväntas av dricksvattenleverantörer i praktiken.
Vägledningen omfattar bland annat rutiner för planerad information, hantering av tillfälliga störningar samt vilken roll digitala kanaler och kundtjänst har i kommunikationen. Den är ett efterlängtat stöd för många medlemmar som tidigare efterfrågat tydligare riktlinjer.
För att introducera vägledningen och svara på frågor bjuder Livsmedelsverket in till ett kostnadsfritt webbinarium den 16 juni kl. 13.00. Du hittar både anmälan till webbinariet och vägledningen hos Livsmedelsverket.