Skyfall

Om konceptet

I och med klimatförändringar med kraftiga regn och skyfall, står VA-branschen inför nya utmaningar. 2023 startade arbetet med ett branschgemensamt kommunikationskoncept för kommunikation om kraftiga regn och skyfall.

Det finns ett stort behov av branschgemensam kommunikation för att bidra till att VA-organisationerna står bättre rustade för att kommunicera om kraftiga regn. Syftet med kommunikationen om när det regnar riktigt mycket är att öka kunskap och förståelse kring tre fokusområden:

  1. Varför har vi en utmaning med kraftiga regn?
  2. Vem ansvarar för vad?
  3. Hur fungerar VA-systemet när det regnar mycket?

Detta vill vi förklara på ett enkelt och begripligt sätt, med en budskapsplattform, illustrationer, foton och en FAQ som kan användas av alla.

I det här materialet pratar vi inte bara om skyfall utan om kraftiga regn generellt. SMHI har en tydlig definition för skyfall: minst 50 millimeter regn på en timme eller minst 1 millimeter på en minut. Det uppfylls ganska sällan, men kraftiga regn eller långvariga mindre intensiva regn, som enligt definition inte är ett skyfall, händer desto oftare och kan ändå leda till stora störningar.

Ansvarsfördelning vid skyfall
Illustration över ansvarsfördelning vid skyfall

 

Materialet

  • Budskapsplattform Skyfall
    Utmaningarna kring stora regn och skyfall skiljer sig åt runt om i landet, ingen översvämning är den andra lik. Budskapsplattformen bör ses som en intern kunskapsbank för den som kommunicerar. Använd det som passar för den egna kommunen och anpassa efter förutsättningar. 

  • Guide/FAQ
    Eftersom varje regn eller översvämning är unik och varierar mycket beroende på lokala förutsättningar, har vi också tagit fram en guide med saker som kan vara bra att tänka på i kommunikationen. Den ska hjälpa dig att använda materialet utifrån dina förutsättningar. I guiden finns tips på saker som kommunikatören kan tänka på inför, under och efter regnet.

  • Illustrationer
    Illustrationer som stöttar kommunikation om ansvaret och om överbelastade kombinerade ledningar. Finns med eller utan text och i flera olika storlekar och format för skärm och tryck.

  • Foton
    Foton fria att använda i er kommunikation om skyfall. 
Material för konceptet Skyfall
Material för konceptet Skyfall

 

Arbetsgruppen

Om arbetsgruppen

Arbetet är en del av de branschgemensamma kommunikationskoncepten, där Svenskt Vattens medlemmar samarbetar med kommunikation kring prioriterade frågor. Kommunikationskonceptet för ”Skyfall” har tagits fram av en arbetsgrupp med kommunikatörer från olika VA-organisationer och beställaren är Svenskt Vattens kommunikationskommitté. Materialet har faktagranskats av experter från bland annat Svenskt Vatten och revideras vid behov.

Kontakt

Vid frågor kontakta Svenskt Vatten: kommunikation@svensktvatten.se

Arbetsgruppen:

  • Karin Mossberg, Göteborg Kretslopp och Vatten
  • Ebba Eberhard, NSVA
  • Emelia Lövgren, Gästrike Vatten
  • Helena Strömer, Stockholm Vatten och Avfall
  • Helena Liljestrand Stockholm Vatten och Avfall
  • Malin Nydesjö, VA SYD
  • Isabel Drewert, Svenskt Vatten
  • Johanna Beneduce, Svenskt Vatten

För dig som är med

Här har vi samlat information om hur de branschgemensamma kommunikationskoncepten går till: hur du använder materialet, internkommunikation, FAQ om vår mediabank med mera.

För dig som är med

Vill din organisation också vara med?

Vi vill att så många som möjligt ska vara med i våra branschgemensamma kommunikationskoncept och därför bygger avgiften på att alla betalar utifrån förutsättning. I årsavgiften, anpassad efter VA-organisationens storlek, får du tillgång till alla koncept.

Mer information om deltagande
Budskapsplattform

Den stora berättelsen om vattnet

Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.

Vår budskapsplattform