Den stora berättelsen om vattnet
Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.
Till innehållet
Tillsammans blir vi starkare! Med gemensamma budskap över hela Sverige kan vi få bättre gehör för våra viktiga vattenfrågor, vilket kommer både VA-branschen som helhet och enskilda medlemmar till nytta.
Vår branschgemensamma kommunikation bygger på tanken att vi ska kommunicera samma budskap i hela Sverige. Ju fler organisationer som använder budskapen, desto starkare blir genomslagskraften nationellt.
Tillsammans med våra medlemsorganisationer har vi arbetet fram och enats om en gemensam kommunikationsstrategi som sträcker sig till 2026. Den röda tråden i all kommunikation handlar om den stora berättelsen om vattnets betydelse och de utmaningar vi står inför när det gäller vattenförsörjningen. Med våra enhetliga budskap når vi i dagsläget omkring 75 procent av Sveriges befolkning.
Inom ramarna för kommunikationsstrategin sprider vi delbudskap om:
Budskap och material tas fram i arbetsgrupper där representanter från VA-organisationer jobbar tillsammans med Svenskt Vatten och tar stöd av byråer när det behövs. På agendan framöver finns även kommunikation kring dagvattenhantering och kompetensförsörjning.
Allt vi gör inom de branschgemensamma kommunikationskoncepten tar avstamp i grundbudskap kopplade till ”Den stora berättelsen”. Materialet är fritt att använda på det sätt som bäst passar den egna organisationen.
Vi vill att så många som möjligt ska vara med i våra branschgemensamma kommunikationskoncept och därför bygger avgiften på att alla betalar utifrån förutsättning. I årsavgiften, anpassad efter VA-organisationens storlek, får du tillgång till alla koncept.
Mer information om deltagandeHär har vi samlat information om hur de branschgemensamma kommunikationskoncepten går till: hur du använder materialet, internkommunikation, FAQ om vår mediabank med mera.
För dig som är medStrategin är ett styrdokument som vänder sig till medlemmarna för att hålla ihop branschgemensamma kommunikationskoncept som pågår inom Utblick 2050 för att skapa medlemsnytta. Strategin ger en prioritering av vilka frågor branschen ska kommunicera.
För att ta tempen på kunskaper och attityder kopplade till vattenfrågan, genomfördes en målgruppsanalys för Svenskt Vattens och medlemmarnas räkning.
Svar på målgruppsanalysenInitiativet Klimatneutral VA handlar om en gemensam insats och riktning, där vi delar kunskap och driver utvecklingen mot ett minskat klimatavtryck.