Ultraljud/Mekanisk provning svetsar

Förväntad nytta

Att hitta och säkra en metod för statusbedömning av stum- och elektromuffsvetsar som är oförstörande, snabb, och ger omedelbart resultat redan i fält vid rörläggning och möjlighet att utvärdera kvaliteten hos en ökad mängd svetsar skulle avsevärt minska risken för dåligt utföra svetsar med mindre läckage och längre livslängd som följd.

Projektsammanfattning

Haverier på nylagda polyetenledningar är en stor kostnadspost för Sveriges ledningsnätsägare. Mycket arbete har de senaste åren lagts på att lyfta dessa problem genom kvalitetssäkring via haveriutredningar och utbildningar för att undvika haverier i förtid. Procedurprov av svetsar utfört av ett oberoende provningsinstitut har blivit allt vanligare och är ett bra första steg i kvalitetssäkringsarbetet. Ett sådant procedurprov utförs innan ledningen läggs och ett godkänt resultat visar att procedur, parametrar, svetslag, material, maskiner med mera fungerar, d.v.s. ledningen har goda förutsättningar att hålla hög kvalitet. Däremot ges inga garantier på att de efterföljande svetsarna som utförs i fält är korrekta och inte uppvisar några defekter. En annan begränsning med procedurprovning är att det är en förstörande provningsmetod som är tidskrävande, oftast flera dagar eller till och med veckor, innan provsvaret kommit in.
RISE KIMAB har tidigare utfört initiala tester av polyetensvetsar med hjälp av den oförstörande provningstekniken phased-array ultraljud (PAUT) som visat lovande resultat på plastmaterial och som visat att de konventionella teknikerna i ultraljud kan appliceras på stum- och elektromuffsvetsar och detektera defekter i plastmaterial.
Huvudmålet i projektet är att etablera en databank med PAUT över framförallt elektromuffsvetsade polyetenrör och korrelera resultaten mot förstörande provning av dessa. Baserat på databanken kommer förhoppningsvis korrelationer mellan ultraljudsresultaten och procedurprovsresultaten kunna hittas.

Om projektet

Projektnummer:
19-114
Organisation:
RISE KIMAB
Projektledare:
Jan Henrik Sällström

Beviljad finansiering:
300 000 kr
Projektkostnad:
600 000 kr
Projektslut:
31 maj 2025