Vattentjänstplan (6 a–6 d §§)

Varje kommun är skyldig att ha en aktuell vattentjänstplan som innehåller kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses och vilka åtgärder som behöver vidtas för att anläggningarna ska fungera vid skyfall.

Enligt ändringar i vattentjänstlagen ska varje kommun sedan den 1 januari 2024 ha en beslutad vattentjänstplan. Vattentjänstplanen ska innehålla kommunens långsiktiga planering för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster. Den ska även ange vilka åtgärder som ska vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall 
(6 a–6 b §§ vattentjänstlagen). I förarbetena till lagändringen (prop. 2021/22:208) anges att det närmare innehållet i vattentjänstplanen överlämnas till kommunerna att bestämma utifrån deras egna behov och förutsättningar. Bland annat kan befintliga planer om hur utbyggnaden av allmänna vattentjänster ska genomföras ingå som en del av vattentjänstplanen. Bedömningen av hur de allmänna VA-anläggningarna ska hanteras vid en ökad belastning på grund av skyfall ska omfatta både de allmänna dagvattenanläggningarna och de övriga allmänna VA-anläggningarna. Kommunen behöver till exempel bedöma om åtgärder krävs för att anläggningarnas kapacitet ska kunna upprätthållas i händelse av skyfall. På motsvarande sätt bör kommunen bedöma om åtgärder behöver vidtas för att reningen vid avloppsanläggningarna ska kunna bibehållas på ett sätt som uppfyller hälso- och miljöskyddslagstiftningens krav. För att kunna bedöma hur de allmänna VA-anläggningarna ska hanteras kan kommunen också som ett första steg behöva analysera hur anläggningarna påverkas vid skyfall. I förarbetena anges också att varje kommun får bedöma över vilken tidsperiod en vattentjänstplan ska sträcka sig, men eftersom planen ska innehålla en långsiktig planering skulle en lämplig tidsperiod kunna vara omkring tolv år (prop. 2021/22:208 s. 51).

Det är upp till kommunen att välja hur redogörelsen för kommunens bedömning ska presenteras. Redogörelsen kan vara en integrerad del av kommunens vattentjänstplan, men den kan också utgöra ett separat dokument i form av ett underdokument till planen.

Kommunen ska samråda med berörda fastighetsägare och myndigheter och ställa ut förslaget till granskning innan den antar eller ändrar en vattentjänstplan och ta hänsyn till de synpunkter som framkommer vid samrådet och granskningen (6 c och 6 d §§).

Det är kommunfullmäktige som beslutar om antagande och ändring av vattentjänstplanen. Fullmäktige ska minst vart fjärde år pröva om vattentjänstplanen är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster (6 a §).

publikation

Vägledning kring vattentjänstplaner

Intresserad av mer information samt vägledning kring vattentjänstplaner? I Vattenbokhandeln hittar du publikationen M152 Vägledning vid framtagande av vattentjänstplan – komplettering av VA-plan. 

Vattentjänstplan (6 a–6 d §§)