Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikation och kundbemötande

Detta är kursen för dig som vill utveckla din förmåga att möta kunder på ett professionellt sätt. Du lär dig på ett proaktivt och effektivt sätt kan bemöta såväl nöjda som upprörda kunder

Du får en större förståelse för hur viktig din roll är och vilket ansvar som följer med uppdraget att ta hand om företagets viktigaste personer, kunderna.

En central del är deltagarnas egna exempel på hur de har agerat i olika situationer med såväl nöjda som upprörda kunder. Det kan till exempel gälla VA-taxor, vattenläckor eller anslutning till kommunalt VA. Teoretiska pass varvas med diskussioner och gruppövningar.

För att det ska finnas tid till alla att komma till tals är deltagarantalet begränsat till högst 16 personer.

Innehåll

  • Min roll och mitt ansvar
  • Medveten kommunikation - intryck och avtryck
  • Frågans kraft och aktivt lyssnande
  • Effektiv och proaktiv kommunikation
  • Säker och positiv påverkan
  • Att informera på ett tydligt och anpassat sätt
  • Kundens förväntan och upplevelse
  • Säkra en nöjd kund
  • Hantera missnöjda kunder och klagomål
  • Övning i samtalsmetodik och situationer med feedback
  • Praktiska VA-relaterade exempel 

Vi använder rollspel, scenarion och gruppövningar för att aktivera och diskutera hur man praktiskt ska hantera olika kundrelaterade situationer på ett professionellt sätt.

Målgrupp

Alla som har direkt eller indirekt kontakt med kunder/abonnenter - från reception/växel till VA-chef

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.