Göteborgarna uppmanas spara vatten med schlagersång - Svenskt Vatten Hoppa till huvudinnehåll

Göteborgarna uppmanas spara vatten med schlagersång

Schlagerfebern har satt klorna i Sverige. Det passar Kretslopp och vatten, Göteborgs Stad, på att utnyttja i sin nya vattenbesparingskampanj. Under parollen ”Duscha till en schlager” uppmanar de göteborgarna att minska sin tid i duschen – utan att behöva göra avsteg från att skråla med i valfri schlagerdänga. Genomslaget i media har varit stort och flera stora kanaler sprider nu budskapet om att spara vatten till sin publik. Kretslopp och vattens pressansvariga kommunikatör Ulrika Naezer berättar att det varit fullt upp med uttalanden i tv, radio och tidningar.

– Helt sjukt! Jag visste att det skulle ligga rätt i tiden, och sedan hade vi vår fantastiska slogan som min kollega kom på, men att det skulle bli så här mycket uppmärksamhet redan innan kampanjen startat på stan hade vi nog inte räknat med, säger hon.

Redan innan kampanjen ”Duscha till en schlager” hade dragit i gång på riktigt hade medier som Sveriges Radio, Sveriges Television, Expressen, Aftonbladet och TV4 uppmärksammat den. Genomslaget har varit enormt – både lokalt och nationellt. För Ulrika Naezer, som ansvarar för kampanjen, har det inneburit många presskontakter redan innan kampanjen startade ”på riktigt”. Det var först i måndags som affischer med budskapet ”Duscha till en schlager – tre minuter räcker för att bli läcker” sattes upp runtom i Göteborg och markerade kampanjens egentliga startsignal. Syftet är att minska slöseriet med vatten.

– Jag ville skruva lite på budskapet för att göra det enklare att förstå. Det är svårt att kommunicera budskapet om att spara vatten, kanske särskilt i Göteborg där vi har Göta älv som är en så stor råvattentäkt, förklarar Ulrika.

Efter att ha knådat budskapet fram och tillbaka under några möten blev det tydligt att det kanske inte var vattenbrist som kunde eller skulle framhållas. I stället fanns det ett tydligt miljöbudskap i de kemikalier och den energi som krävs för att producera varje liter vatten i kranen. Särskilt varmvatten är resurskrävande och därför valdes duschen som ett tydligt exempel på hur miljöpåverkan skulle kunna minskas. På så sätt blev duschtiden central för kampanjen.

– Vi använde oss av fakta från hållbar vattenanvändning, som att 60 liter per dygn går till personlig hygien när vi arbetade med budskapet, berättar Ulrika.

Förberedde sig för kritik – som hittills uteblivit

I kampanjen figurerar tre lokala artister - Ida Redig, Caroline Wennergren och Barbados basist Peter Samuelsson, som medverkat i Melodifestivalen. De delar med sig av tips för att spara vatten och valde att medverka efter att Kretslopp och vatten kontaktat dem. Så mycket som möjligt har gjorts in-house, från koncept till anlitande av fotograf, och lokalerna där bilderna togs lånades ut av Hotel Dorsia i Göteborg. Utöver det arbetet har Kretslopp och vatten också gjort ett gediget arbete för att förbereda sig på kritiska kommentarer. Än så länge har de lyst med sin frånvaro, och Ulrika låter nästan lite besviken över det.

– Vi hade förberett oss väl på kritik. Vi har fått förklara varför vi har en kampanj om att spara vatten i Göteborg, men hittills har det mest varit roliga reaktioner. Det kanske kommer i sociala medier sedan, säger hon.

Framgångsreceptet består av resurser, kreativitet och fakta

Grunden till kampanjen lades när Ulrika fick i uppgift att gå ut med budskapet i hållbar vattenanvändning. Själv beskriver hon det som att hon fick uppgiften ”i knät” men ganska snart insåg hon att hon ville göra något annorlunda. För den som vill kopiera framgångsreceptet är det dock viktigt att känna till dess huvudingredienser.  

– Vi har en del resurser, med ganska många kommunikatörer att tillgå vilket är en förutsättning för att hinna göra något eget. Sedan är det naturligtvis viktigt att ha en kreativ idé som är baserad på fakta, menar hon.

Kampanjen ”Duscha till en schlager” syns på affischer runtom i Göteborg mellan den 29 april och den 12 maj.