Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikation och kundbemötande

Detta är kursen för dig som vill utveckla din förmåga att möta kunder/abonnenter på ett professionellt och omtänksamt sätt.

Syftet med denna kurs är att ge deltagarna kunskaper och färdigheter i samtalsmetodik, att vara proaktiva och att kunna ta hand om upprörda och kanske besvikna personer. Deltagarna har också fått en större förståelse för hur viktig deras roll är och vilket ansvar som följer med uppdraget att ta hand om företagets viktigaste personer, kunderna.

Obs! Deltagarantalet är maximerat till 16 personer.

Kursen vänder sig till

Alla som har direkt eller indirekt kontakt med kunder/abonnenter - från reception/växel till VA-chef

Innehåll

  •  Min roll och mitt ansvar
  • Medveten kommunikation - intryck och avtryck
  • Frågans kraft och aktivt lyssnande
  • Effektiv och proaktiv kommunikation
  • Säker och positiv påverkan
  • Att informera på ett tydligt och anpassat sätt
  • Kundens förväntan och upplevelse
  • Säkra en nöjd kund
  • Hantera missnöjda kunder och klagomål
  • Övning i samtalsmetodik och situationer med feedback
  • Praktiska VA-relaterade exempel 

Rollspel, scenarion och gruppövningar används för att aktivera och skapa grunden för diskussioner kring hur man praktiskt ska verka och agera utifrån att hantera olika kundrelaterade situationer på ett professionellt sätt.

Kommentarer från tidigare deltagare:
"Bästa kursen jag någonsin gått"
"Fantastisk lärare!"
"Så otroligt bra!"

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs.

Kurslängd och genomförande

Kurslängd 2 dagar. Kursen genomförs oftast 2 gånger per år