Hoppa till huvudinnehåll

Världens första kranmärkta digitala kommunikationsbyrå och produktionsbolag

I dag på Världsvattendagen, den 22 mars, fortsätter branschorganisationen Svenskt Vatten att kranmärka organisationer. Ambitionen är att ställa hållbarhetskrav på alla samarbetspartners. Idag har Svenskt Vatten därför kranmärkt TTV Media, som världens första kranmärkta digitala kommunikationsbyrå och produktionsbolag.

-Vi vill uppmana alla organisationer att ställa hållbara krav på sina samarbetspartners. Att uppmuntra till kranmärkning är ett enkelt sätt att göra det på, säger Dan Löfgren, kommunikationschef på Svenskt Vatten.

Hållbarhetsmärkningen Kranmärkt syftar till att uppmärksamma verksamheter som är fria från flaskvatten och endast använder kranvatten.

-Kranmärkning är för oss som företag en självklarhet, ett enkelt och bra sätt att göra skillnad och belysa en viktig fråga. Att tex. erbjuda kranvatten istället för buteljerat vatten under våra reklam- och filminspelningar är en enkel åtgärd som jag hoppas fler i branschen tar efter. Vi har ett fantastiskt vatten i Sverige som vi inte ska ta för givet utan vara stolta över och ta tillvara på, säger Johan Stillman, Delägare & Exekutiv Producent på TTV Media.

Se resultatet av detta samarbete.

Vad är Kranmärkt?

  • Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning av verksamheter som endast använder sig av kranvatten. Det betyder att arbetsplatsen, möten och externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten.
  • Kranmärkt togs först fram lokalt av Göteborgs Stad Kretslopp och Vatten och lanserades som en nationell hållbarhetsmärkning av branschorganisationen Svenskt Vatten i och med Världsvattendagen den 22 mars 2017.
  • Genom kranmärkningen tar verksamheter ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten.
  • Exempel på andra organisationer som har kranmärkt hela eller delar av sin verksamhet: Länsstyrelsen i Västra Götaland, Länsstyrelsen i Skåne, Finansinspektionen, Svenska Institutet, Energimyndigheten, CSN, Göteborgs Stad Kretslopp och Vatten, Alingsås kommun, Götene kommun, Luleå kommun, Kristinehamns kommun och Strömstads kommun, Trollhättan Energi, EM i Ridsport 2017, Göteborgs Kulturkalas, Umeå Smakfestival samt många privata företag.
  • Verksamheter som uppfyller kraven för Kranmärkt kan ansöka om märkningen på www.kranmarkt.se


Källor utsläpp och kostnader förknippade med flaskvatten

  • Att producera och leverera en liter flaskvatten drar minst 300 gånger mer än energi än att tappa upp en liter vatten från kranen.
  • Att producera och leverera en liter flaskvatten släpper ut minst 300 gånger mer av växthusgasen koldioxid än att tappa upp en liter vatten från kranen.
  • Att köpa en liter vatten på flaska kostar minst 250 gånger så mycket som du betalar för att fylla på din flaska direkt från kranen
  • Sveriges kranvattenkvalitet tillhör de bästa i världen, ändå dricker svenskarna mer flaskvatten i dag än för nio år sedan, visar statistik från Sveriges Bryggerier (204,7 miljoner 2009 jämfört med 234,2 miljoner liter år 2016*). Flaskvatten ger upphov till minst 300 gånger större koldioxidutsläpp än samma mängd kranvatten, och buteljerat vatten beräknas även vara 250 gånger dyrare per liter jämfört med vatten från kranen. För att få fler att välja kranvatten framför flaskvattnet sprids kranmärkt nu till fler branscher.

*Källa: Se aktuell graf hos Sveriges bryggerier och källdata för denna graf