Hoppa till huvudinnehåll

Exempel på toalettaktiviteter

Låt dig inspireras av vad andra VA-organisationer har gjort. Tillsammans når vi ut till fler! #slutafulspola #världstoalettdagen

Var för ska vi lägga tid på att tänka ut bra aktiviteter och kampanjer som redan finns? I VA-Sverige är vi generösa och delar med oss. Låna idéer och gör dem till era egna. Vi konkurrerar inte utan frågar och lär av varandra!

Historik och inspiration
Under de senaste tre åren har Svenskt Vatten uppmuntrat medlemmar att uppmärksamma Världstoalettdagen 19 november, så att vi får ett stort medialt genomslag runt om i Sverige vid samma tillfälle och tidsperiod. Den strategin har gett väldigt goda resultat, både nationellt och globalt. Första året 2013 fick vi löpet, första sidan samt en artikel i Metro och sen har det rullat på med toalettdemonstrationer på gator, torg och rondeller, bajsbakelser (se hur t ex expressen uppmärksamma bageriet  som sålde skitbra) mm. Nationellt har vi gjort pressutskick baserade på statistiska undersökningar som visar på vilket beteende vi svenskar har kopplat till vad vi spolar ner i toaletten.

Under 2015 fokuserade vi på badrumsbeteenden och vad man oftast spolar ner i toaletten. Vi brukar erbjuda medlemmarna en lokalanpassad pressmeddelande (prm)-mall för det nationella pressutskicket så att de som vill kan bryta ner de nationella siffrorna till lokala siffror. På så vis når våra medlemmar lättare ut till lokalmedia.

Många medlemmar tar även egna initiativ. Det som uppmärksammades mest 2015 var Vakin i Umeå som gjorde en egen film av vad som fanns i rensgallret och det plockades upp av TT och fick nationell spridning, se t ex Metro.

I anslutning till Världstoalettdagen 2015 gjorde även Lilla Aktuellt ett inslag på Henriksdals reningsverk i Stockholm (Stockholm Vatten). Ett resultat av lång "uppvaktning" från Svenskt Vatten.