Hoppa till huvudinnehåll

Världstoalettdagen 2017

Den 19 november är det FN:s internationella
världstoalettdag*. Varje år uppmärksammar Svenskt
Vatten denna dag genom att bedriva kampanj mot
avloppssystemens största fiender. Förra året
uppmärksammades snuset och i år tog vi oss an
"papper som inte är toapapper".

Tack till alla er som har bidragit till att vi har fått ett stort, rikstäckande mediegenomslag i samband med Världstoalettdagen 2017. Bra jobbat! Här redovisas delar av det resultatet. Låt oss hoppas att det leder till mindre fulspolningar.

Ladda ner aktuellt kampanjmaterial här: seriestripp i olika bildformat samt mall för lokalt pressmeddelande, Q&A, resultat från YouGov-undersökning

Kampanjidé för Världstoalettdagen 2017
(Läs längst ner på sidan om vad ni kan göra lokalt)
I år låg fokus på allt papper som inte är toapapper, eller våtstarka papper – ett begrepp som är okänt för många svenskar och kräver en kontextualisering för att bli begriplig. Det bästa sättet att göra detta är genom att ge kontexten för beteendet med att torka sig med andra saker än toapapper ett självförklarande samlingsbegrepp:

Beteende
fultorka
(verb) ~t ~de
Att torka sig själv, eller någon annan, med något annat än toapapper efter toalettbesök.
EXE: Hushållspapper, våtservetter, tidningsartiklar, sedlar, etc.

Problem
fulspola
(verb) ~t ~de
Att spola ned något annat än kiss, bajs och toalettpapper i toaletten.

Samlingsbegreppet ”fultorka” används tillsammans med problembeskrivningen ”fulspola”. Anledningarna till att använda ”fultorka” är flera.
• Media uppmärksammar gärna nya, roliga och
självförklarande ord. (exv. Ryssvärme, Pizzagate,
Dubbelbanta)
• Det blir ett enklare och kortare sätt att beskriva
beteendet med att ha slut på riktigt toapapper, och istället använda något annat.
• Gemene hen har låg förståelse för vad våtstarka papper är och vet ej varför de inte får spolas ned i toaletten. Genom ”fultorka” belyser vi istället beteendet, som är desto mer känt.

Aktiviteter

Nationellt och lokalt

Ladda ner aktuellt kampanjmaterial här:
seriestripp i olika bildformat samt mall för lokalt pressmeddelande, Q&A, resultat från YouGov-undersökning

Undersökning
Vi har genomfört en nationell undersökning som visar hur utbredd fultorkningen är i Sverige. Vi har även gjort en brytning på Sveriges sex storregioner för att ta reda på var i landet man fultorkar mest och minst - och med vad. Vi har tagit reda på deras kunskaper om våtstarkt papper och om de vet att man inte får spola ned det, och varför.

Exempel på tänkbara medievinklar (Obs! pressmeddelandets vinklar kan dock skilja sig från dem som föreslås här):

Nationella
• Svensken fultorkar sig två gånger i
månaden
• Detta torkar sig svenskarna med när
toapappret är slut
• Etikexpert: Så gör du på
middagsbjudningen när toapappret
tagit slut

Lokala
• Här kombinerar vi de nationella siffrorna från undersökningen med era egna lokala siffror och citat. Läs mer nedan.

Seriestripp om att fultorka och fulspola
Tillsammans med illustratören Louise Winblad bakom seriesterippen #Hejhejvardag ochInstagramkontot:  @hejhejvardag  samt Ameliabloggen Hejhejvardag och podden parenteser har vi tagit fram en humoristisk bildstripp som gestaltar en situation där en förälder ställs inför ett fultorkascenario med hög
igenkänningsfaktor. Bilden optimeras för delningar i sociala medier, självklart med uppmaningen att tagga andra föräldrar som kommer känna igen sig. Strippen gör sig lustig över beteendet fultorkning, men ger lösningar på problemet fulspolning = papperskorgen!

Prioriterad målgrupp = barnfamiljer, som ofta måste ta till kreativa lösningar för att få vardagen att fungera.

Vad kan Svenskt Vattens medlemmar göra lokalt?
Ladda ner materialet : seriestripp, mall för lokalt pressmeddelande, Q&A, resultat från YouGov-undersökning

  • Sprida seristrippen i sociala medier (om er organisation inte har egna kanaler i sociala medier använd kommunens alt uppmana kommunen att dela era inlägg), på webbsidor m m från och med tisdagen den 14 november, v46. Världstoalettdagen 19 november infaller på söndagen samma vecka.
  • Annonsera seriestrippen i sociala medier riktat till den prioriterade målgruppen (kvinnor/män ca 28-45 år) i er kommun/-er.
  • Lokalanpassa pressmeddelandet. Det kommer att finnas en mall här från och med måndagen den 6 november, v 45. "Nyhetsvärdet" i pressmeddelandet kommer vara
    • De siffror som vår undersökning har resulterat i, dvs om, hur och hur ofta samt med vad vi i Sverige fultorkar oss.
    • Era lokala siffror och citat. Ta därför redan nu reda på:
  1. Hur många ton skräp lyfter ditt/dina reningverk (tillsammans) bort per år. Kan finnas i en miljörapport eller liknande. Fråga t ex den som är ansvarig för er drift/ledningsnät/pumpar.
  2. Vilka problem orsakar papper (främst våtservetter?) som inte är toapapper? Fråga förslagsvis dem som föreslås i punkten ovan.
  3. Förbered citat baserat på fakta från ovanstående punkter och utse en lämplig talesperson. Det kan t ex vara VA-ansvarig, ansvarig för ledningsnät, pumpstationer, en miljöingenjör eller liknande.
  4. Om möjligt – bjud på en humoristisk anekdot  om ”Fultorkning?”, dvs en situation och kreativ lösning på problemet som uppstod då toalettpappret var slut. Kanske en självupplevd situation eller från ”någon ni känner”?
  5. Skicka ut pressmeddelandet tidigast kl 08:00 tisdagen den 14 november.Obs! Viktigt att ni respekterar denna tid så att det blir ett nyhetssläpp för samtliga medlemmar.
  6. Hitta på egna aktiviteter på temat och dela med er till oss på kommunikation@svensktvatten.se och/eller i den stängda FB-gruppen för vattenkommunikatörer!

*Läs mer om FN:s World toilet day