Hoppa till huvudinnehåll

Biltvättarhelgen 2017 – #biltvättartid

Målet med Biltvättarhelgen 22-23 april 2017 var att nå den yngre målgruppen "som precis har skaffat körkort" med vårt viktiga budskap; sluta fultvätta bilen.

Kampanjen: ”Biltvättartid” riktades framförallt till män och kvinnor i åldrarna 18-25, dvs framtidens bil- och husägare. Läs en sammanfattning kring resultat och reflektion av kampanjen längst ner på sidan.

Val av målgrupp
En kort bakgrund till varför vi valde denna målgrupp är att vi pratat med Misse Wester, psykolog och docent på KTH. Hon förklarade att en beteendeförändring kring t ex biltvätt tar minst en generation att åstadkomma och därför är det viktigt att etablera en god vana tidigt. Men självklart struntar vi inte i dagens fultvättare, vår ambition är att även de ska uppmärksamma årets kampanj. 

Årets kampanjtema - #biltvättartid
Temat ”vad kan du göra medan du tvättar bilen?” gick ut på att med glimten i ögat visa vad man hinner göra medans man tvättar bilen i en automatbiltvätt. Låt er inspireras av vårt hemmasnickrade "dogmafilmexempel" här, (= en tagning) som ni säkert kan göra en bättre version av...

Se filmexempel: Vad gör ni när ni tvättar bilen rätt i en automattvätt? Vi äter semlor! Och som ni ser behöver inte ambitionen vara så hög.

Instagramprofiler
För att få stort genomslag samarbetade vi med sex Instagram-profiler (influencers), som alla lade upp korta filmer på Instagram där de visade exempel på vad man hinner göra medans man tvättar bilen rätt i en (automat) biltvätt. Självklart kan ni även göra egna kreativa bidrag från en "tvätta själv tvätt".

Följande sex influencers deltog:

  1. Se och ladda ner filmerna med våra influencers här. Ni får en film med respektive profil + en kort kampanjtrailer (där alla profilernas filmer är ihopklippta). Filmerna finns även på Youtube.
  2. Tidigast tisdag 18 april får ni ladda upp och sprida filmerna och kampanjtrailern via kommunens kanaler: 1) Instagram 2) Facebook och eller andra samarbetspartners/nätverks kanaler. Obs! Filmerna får delas t o m slutet på juli 2017 då rättigheterna löper ut.
  3. Fr.o.m. 18 april kan ni även ladda upp egna bilder och filmer på Instagram och skriva in hashtagen #biltvättartid. Ta egna bilder och filmer (helst inifrån biltvätten) som visar vad man kan göra med sin #biltvättartid. För visst har samtliga VA-organisationer/kommuner egna bilar som behöver tvättas? Sprid internt och eller externt, beroende på vad ni känner er bekväma med. Det enda som behövs för att fota eller filma är en mobiltelefon (smartphone). Tänk på att filmer som läggs upp på Instagram max får vara 60sek (det gör inget om de blir kortare).

Filmerna ska inspirera målgruppen att själva tvätta i biltvätt, samtidigt som de hittar på olika aktiviteter. Det kan handla om att spela, sjunga, måla, bolla eller något helt annat (tex äta en semla på tid). Vår gemensamma nämnare är hashtaggen #biltvättartid som samlar alla inlägg.

Dela originalfilmerna och...
Filmerna kan delas i egna sociala medier inför Biltvättarhelgen 22-23 april.

...engagera din VA-organisation lokalt
Ladda ner årets "toolkit": Så gör du eget kampanjmaterial till Biltvättarhelgen 2017

Att förbereda:

  • Ta kontakt med lokala Instagramprofiler/influencers och andra lokala samarbetspartners för att berätta om kampanjen
  • Se över vilka sociala medier din VA-organisation har tillgång till för att sprida filmerna (eller bilderna), dvs har ni inte Instagram går det bra att lägga upp filmen (eller bilden) på er Facebook, Snapchat, intranät,  webbsida eller Youtube
  • Fundera över om ni kan göra egna filminlägg och vilka lämpliga deltagare som finns i er närhet
  • Uppmana och utmana kommunens godkända biltvättar  (det finns inga hinder för dem att också aktivera kampanjen) och låt dem i sin tur uppmana och utmana sina kunder att bidra
  • Viktigt! Tagga #biltvättartid

Återanvänd bra och tidsneutralt (utan årtal) material från tidigare år (ladda ner loggor, illustrativa biler och filmer):

Resultat och reflektion
Kampanjen har totalt genererat cirka 673 000 visningar, varav knappt 300 000 avser organisk
räckvidd (= utan annonsering). Vår målsättning på 100 000 visningar överträffades därmed med god marginal, även
om vi exkluderar marknadsförd räckvidd.

Den långsiktiga ambitionen med kampanjen är att skapa och lansera ett koncept som går att
återanvända och aktivera vid flera tillfällen, så att det på sikt blir etablerat nog att leva vidare
externt. Vi kan ännu inte avgöra huruvida detta mål uppnåtts, men vi anser att lanseringen ger
Svenskt Vatten mycket goda förutsättningar att bygga vidare på konceptet framåt.

Sammanfattningsvis tror vi att greppet med en kampanj som genomförts i sin helhet via sociala
medier, och med ett nytt och annorlunda tilltal, gör det möjligt för Svenskt Vatten och dess medlemmar att etablera en starkare relation med nya målgrupper och därmed sätta sina kärnfrågor högre på dessas agenda.