Hoppa till huvudinnehåll

Material för biltvättarhelgen 2016

För att vi tillsammans skulle kunna sprida Stora biltvättarhelgen 2016 brett mot allmänhet och viktiga aktörer tog vi fram ett flertal kommunikativa verktyg.

Undersökning
En nationell konsumentundersökning har genomförts med samma frågeställningar som i nollmätningen 2014. Vi vill undersöka om svenska folket har ändrat sina biltvättarvanor och genom en färsk udersökning få hjälp till medialt genomslag i nyhetsmedier. 

Kampanjsida
biltvättarhelgen.se. Här samlar vi information om biltvättar; vad en fultvätt är och hur det påverkar miljön, hur tvättar du rätt, tips på miljövänliga produkter och så vidare. Den är tänkt att leva året runt, så när kampanjen är över ändrar vi introtexten till "varje helg är en viktig biltvättarhelgen".

Pressbearbetning
TV4 Nyheterna fick delar av undersökningen exklusivt, intervjuer är gjorda och planen är att sända den 19 april om inget oförutsett i omvärlden inträffar. Det är viktigt att inga PR-utspel kring Biltvättarhelgen görs innan klockan 8.30 samma morgon. Om nyheten släpps innan kan det få konsekvensen att TV4 drar tillbaks sitt inslag. 

PR-byrån Onemotion gör bearbetning av nationell media, nationellt pressmeddelande för kännedom. Inför helgen bearbetas 20 större medier och i samband med helgen görs ett brett pressutskick och ytterligare bearbetning.

En lokal pressrelease i tre versioner: 

  • Superenkla. Här lägger ni till er egen ort i rubriken och lokal kontaktperson. 

  • Med lokala siffror. Här lägger ni till ett fåtal lokala siffror från undersökningen. Guide för hur ni hittar siffrorna i underlaget. 

  • Helt lokal release. Här ersätter ni all nationell fakta med lokal information. Guide för hur ni hittar siffrorna från underlaget. 

Underlag att använda vid produktionena av de lokala releaserna:

Logga
Ladda ner loggan i cmyk-färger för tryck, eps eller png.
Ladda ner loggan i RGB-färger för digital anvädning, eps eller png. 

Banners
Det finns två banners som i kan använda både i egna kanaler och i köpta utrymmen. 
Borta bra. Hemma Sämst
Vad är det för likhet mellan grodyngel och barn?

Annonser
- Stående, A4-format, tryckbar version.
- Stående, A4-format med lokal logga*.
- Liggande, A4-format, tryckbar version.
- Liggande, A4-format med lokal logga*. 

*Indesign-filer för de två lokala versionerna om ni vill lägga till er logga hittar ni på vår dropbox. Se lösen nedan.

Lokalanpssa annonser och/eller affisch. Önskar ni hjälp att lokalanpssa annonser eller affisch, hör gärna av er till Sandra Kollberg hos reklambyrån Hilanders så kan hon hjälpa er. Kostnad per timme är 975 kronor beräknad tidsåtgång för att göra justeringen är en timme. 

Affisch
Berätta om Stora biltvättarhelgen och varför det är dåligt för miljön att fultvätta på stortavlor, anslagstavlor och andra ytor där man man sätta upp affischer. Tryckbar fil för nedladdning

Bilder 
Bilder från filmerna att använda i era sociala kanaler, hemsidor, egna trycksaker etc. 

Hink med hand som som håller svamp.
Bil som tvättas på gatan.
Bil som tvättas i naturen
Vattenpöl som färgas svart.
Miljömärkta bilvårdsmedel.
Fiskskelett.
Välj alltid biltvätten.

Broschyer
Två broschyrer att trycka upp:

En mot allmänhet med generell infomation om varför det är viktigt att tvätta rätt och hur man ska tvätta. Dela ut den på stan, skicka direkt hem till villaägare eller fråga macken/biltvätten om de kan dela ut den till sina kunder. 
Ladda ner foldern i tryckbar version.

En mot bensinmackar och biltvättare med information om varför det är bäst att tvätta sin bil på en biltvätt. Perfekta att lämna efter sig när du besökt en biltvätt och berättat för personalen om vikten att tvätta rätt. 
Ladda ner foldern i tryckbar version.

Filmer
Sedan tidigare finns filmen "Det är lätt att tvätta rätt" och som fungerar jättebra att sprida även i år. Vi har även tagit fram fem filmer kring myter som rör biltvätten. Samtliga filmer finns på Svenskt Vattens youtube och i vår dropbox. Se lösen nedan. 

Lokalanpassa filmerna Önskar ni hjälp att lokalanpassa filmerna och addera er egen logga på slutet Kontakta Simon på Soja Film så hjälper han er med det. Pris 2 000 kronor för en film, önskar ni lokalanpssa alla fem vid samma tillfälle får ni ett paketpris om 6 000 kronor + moms. 

Samarbeten
Vi för dialog med flera parter om olika samarbeten för att sprida våra budskap även genom deras kanaler, bland annat Svanen och Svensk Bensinhandel. 

Lokal spridning
För bästa resultat behöver vi alla hjälpas åt att sprida information om Stora Biltvättarhelgen. Vi vill att så många aktörer som möjligt sprider vårt budskap och att lokalmedia över hela landet uppmärksammar biltvätten och vilka effekter fultvättar har. Tips på vad du kan göra lokalt. 

Dropbox
*Dropbox.com
Användarnamn 
: mittvatten@svensktvatten.se
Lösenord: 
dryckesspridning