Hoppa till huvudinnehåll
Mattias A. Klum fotograf

Boklansering av Vatten – om att värdera det ovärderliga

Nu finns boken Vatten – om att värdera det ovärderliga ute till försäljning. Boken är en del i projektet Vattenresan och bjuder in dig som läsare att njuta av unika vattenmiljöer och reflektera kring värdet av rent, friskt vatten. Bilden ovan är Göta Älv, fotograf Mattias A. Klum.

Sedan 2016 har Svenskt Vatten arbetat med fotografen Mattias A. Klum för att lyfta frågan om vatten. Han har rest genom hela landet under alla årstider för att dokumentera hur vackert och viktigt vårt vatten är. Genom hans ögon möter vi vattnets världar i sjöar, åar och älvar, och njuter av exceptionella landskap. Till bilderna har författaren Anna Froster skrivit texter som på ett fängslande sätt ger läsaren kunskap kring vårt vatten och de utmaningar som finns.

Sprid budskapet genom att sprida boken

Boken är ett sätt att väcka engagemang hos de vi kanske inte når med Svenskt Vattens vanliga kampanjer. Vi hoppas att ni använder den under lång tid framöver som en del av er kommunikation och som gåva.

Böckerna finnas att köpa i Vattenbokhandeln och kostar 260 kronor + moms. Boken finns även till försäljning direkt mot allmänheten via den vanliga bokhandeln och där kommer priset att vara cirka 275 kronor online och 299–349 kronor i fysiska bokhandeln.

Material

För att underlätta er kommunikation har vi tagit fram ett grundmaterial. Det är fritt att använda Anna Frosters texter och citaten - se filerna till höger. Bilderna har särskilda villkor som ni måste uppfylla

Bilder

Bilderna får användas fram till och med maj 2025, alltså sex år framöver, under förutsättning att Mattias A. Klum anges som fotograf. Bilderna får bara användas för publicering på sociala medier, årsredovisningar och annan relaterad verksamhet som Svenskt Vatten och dess medlemmar har. All kommersiell användning, printning av bilder eller vidareförsäljning är otillåten.

Bilderna kommer läggas upp inom kort.

Citat

Citaten får användas fritt i samband med boken eller dess innehåll.

Mattias A. Klum

– 71 procent av jordens yta täcks av vatten men bara 2,5 procent är sötvatten och i många delar av världen är rent vatten en bristvara. Jag har som fotograf och filmare under många år arbetat i alla världsdelar med miljöer, hotade arter och kulturer och ofta har vattnet varit den gemensamma nämnaren. I Sverige har vi stor tillgång på sötvatten, men det är inte samma sak som god tillgång på dricksvatten. Dessvärre är rent vatten, även i Sverige, snart en bristvara om vi inte gör klokare val i vår vardag. Mitt samarbete med Svenskt Vatten springer ur en gemensam uppfattning att det är dags att värna det som i mångt och mycket är grunden till allt liv, vårt välbefinnande och vår hälsa.

Anna Froster

– Vatten är så viktigt att det är svårt att förklara hur viktigt utan att fastna i plattityder. Jag hoppas att boken ska sprida förundran och en ny skärpa som känns i hela kroppen.

Skräddarsy en gördel till boken

Förlaget Fri Tanke som ger ut boken hjälper gärna till med att ta fram en gördel till boken där ni kan trycka valfritt budskap och era loggor. Uppskattat pris för 600 stycken (likadana) är 6 000 kronor. Kontakta Martina Stenström som var Svenskt Vattens kontakt i arbetet med boken för hjälp och offert.

martina.stenstrom@fritanke.se
073-503 12 27

Så driver Svenskt Vatten kampanjen

Svenskt Vatten kommer tillsammans med bokförlaget Fri tanke att driva en kampanj i samband med att boken släpps. Inspireras gärna av vårt arbete.

  • Nationellt pressutskick (synkroniserat med Fri Tanke som sköter mediebearbetningen).
  • En debattartikel signerad Svenskt Vatten, Mattias A. Klum och Anna Froster.
  • Skicka boken som gåva till cirka 400 mottagare tillsammans med anpassade hälsningar, från politiker och kända personer med miljöengagemang till Kungahuset och samarbetspartners.
  • Skriva en artikel i den egna tidningen, till hemsidan och jobba med inlägg på Facebook.

Bokförlaget Fri Tanke kommer

  • Nationellt pressutskick + bearbetning av nyckelmedier.
  • Recensionsexemplar till media.
  • Annonserar i Svensk Bokhandels vårkatalog.
  • De har presenterat boken för handeln och gjort den tillgänglig för beställning.
  • Författarbesök med Mattias A. Klum hos utvalda bokhandlar för att presentera boken.